divendres, 5 de juny del 2015

Animació en Blender

En aquest trimestre en tecnologia he estat practicant el procés d'animació de personatges. Aquest procés ha sigut realitzat amb el programari lliure: Blender; seguint els tutorials del següent canal de YouTube: https://youtu.be/DiIoWrOlIRw?list=PLFt_AvWsXl0eTHFZ2XPkM6gLK8XdsdzNl.
Primerament comencí per fer el modelatge del titella. Per aconseguir aquest model he necessitat dues imatges bidimensionals: una frontal i altre de perfil. 
Després, a partir de un cub i una esfera he anat deformant-los fins a aconseguir el cos (a partir del cub) i el cap (a partir de l'esfera). Aquestes deformacions han sigut realitzades bàsicament per les eines: moure en el pla (G) , expandir (S), creació de cares (Ctrl+R), extrudir ( E) des de diversos punts de control tals com cares, vèrtex i arestes. També vaig utilitzar un  deformador de mirall per no haver de repetir els canvis de la dreta a l'esquerra.
Un cop modelats el cap i el cos els vaig adherir ambdós aconseguint així la figura final i corregint alguna imperfecció d'ella.
[Després d'aquest pas el lògic hagués estat afegir textures al personatges però vaig saltar aquest pas per tal d'aconseguir algun resultat abans de la finalització del curs]
Més tard vaig començar a afegir un esquelet al titella. Això es fa afegint os per os en les zones de translació i rotació explícita: l'abdomen, el pit, el coll, el cap, els braços i cames (part superior i inferior) i finalment peus (zona important doncs s'estableixen diversos controladors externs que faciliten el moviment d'aquest i de tota la cama, anomenats controladors IK) i les mans. Es interesant destacar que els ossos que es troben en ambdós costats (esquerra i dreta) com els braços o cames només cal realitzar-los un cop, després utilitzant el duplicat (Ctrl+D) i l'expansió (S) els pots traslladar a l'altre banda [Nota: Si els noms dels ossos de la dreta els anomenes com a "nomdel'os.R" a la esquerra aplicant els canvis de nom automàtic passaran a ser "nomdel'os.L"].
Un cop tenim l'armadura i el model seleccionem els dos com a objectes i els hi apliquem Rigging Automàtic, òbviament aquest automatisme no va ser ideal i dins del mode "Painting Bones" vaig haver d'anar adequant la part de model que es mou al moure cada un dels ossos (vermell = molt moviment; blau = moviment nul).

Arreglats tots aquests problemes vaig poder començar a animar el titella.
Pel que fa l'animació, vaig utilitzar el mode "automatic keyframe" que detecta cada canvi d'un os i crea un fotograma en la posició de la "Doope Sheet" o la "timeline" en la que et trobis. Cal destacar la importància tant de la "Doope Sheet" que informa dels moviments que hi ha en cada fotograma separats ens ossos o controladors, com de la "timeline" que a més de permetre una visualització de l'animació creada sense renderitzar també ens ensenya els fotogrames encara que no dóna tanta informació i ens permet configurar els fotogrames per segon i diverses variables de temps.
Bàsicament he realitzat tres animacions senzilles: caminar, saludar i saltar. Les quals pots consultat fent un clic sobre la següent imatge:

1 comentari:

  1. Rúbrica: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1E5R7pWQwpmM4JH9iF82IlOrSj3Vv7fEDcnUdYvyVy08/edit#gid=0
    2
    1
    2
    2
    2

    0
    0
    1
    10

    ResponElimina